petek, 27. junij 2025

Začetki

Da ne bo nesporazuma, med motoristi sem v tem trenutku komaj začetnik. Ko to pišem, pravzaprav niti motorist še nisem, saj imam izpit iz vožnje šele čez dva meseca. Toliko časa (najmanj) namreč leta 2025 v Sloveniji traja od prijave na upravni enoti do dejanskega datuma preizkušnje – pri B kategoriji pa menda še dlje. To je rahlo nerodno, saj v dveh ali treh mesecih pozabiš skoraj vse, kar si se naučil, in med jalovim čakanjem brez redne vaje bržkone izgubiš tudi nekaj občutka za upravljanje vozila. Absurdna situacija, ki pa očitno nikomur ni preveč mar. Važno, da se avtošola (samo)promocijsko hvali z »izjemno uspešnostjo« in »visoko stopnjo« usposabljanja kandidatov. Malce dvomim o tem, ampak že prav; pač še ena birokratska bitka v naši državi.

Kakorkoli, izpit delava oba s sinom. Izkoristil sem paket ponudbe avtošole za dva kandidata, ki ponuja popust pri urah vožnje in tečaju CPP. Morda ena zadnjih stvari, ki jih bova s skoraj odraslim sinom počela skupaj – čeprav v resnici delava izpit zgolj sočasno, ne dobesedno in ves čas skupaj. Pot do izpita A kategorije je sicer kar zapletena in dolgotrajna; najprej spletni tečaj CPP, zdravniški pregled in obvezen tečaj iz prve pomoči za sina, ki sploh prvič dela kateri koli izpit (za oboje se je treba naročiti in čakati na prost termin ter seveda plačati), potem pa teoretični del izpita na ustreznem oddelku upravne enote. To ni kar smešno enostavno in samoumevno – sin je opravil šele v drugo, jaz pa lahko odkrito povem, da sem se pred uspešno opravljenim izpitom (celo brez napake) kar marljivo učil iz priročnika Dober voznik bom (Peter Breznik, Borut Boc) in skripte za motoriste Vožnja motornega kolesa (Javna agencija RS za varnost prometa), četudi imam že več kot 35 let izpit za avto. Po opravljeni teoriji se lahko prijaviš na vožnjo in začne se delo z inštruktorjem na poligonu. Obveznih je 20 ur vožnje, v praksi pa jih povprečen kandidat potrebuje še kakšnih 5–6, da je zares pripravljen za izpit. Ročno potiskanje motorja, izmenično speljevanje, počasna vožnja po črti, slalom med stožci pri nizki hitrosti, osmica, ustavljanje v sili, izogibanje oviri z zaviranjem in široki slalom pri višji hitrosti so standardne poligonske vaje, ki jih moraš prikazati tudi pred izpitno komisijo – šele potem lahko dokazuješ poznavanje prometnih pravil in spretnost na cesti.

Skratka: vse skupaj traja približno toliko časa kot nosečnost, pri čemer moraš dobro organizirati in predvideti vse faze opravljanja izpita, da se ti glede na letni čas vse skupaj izide v doglednem terminu. Motoristična sezona se namreč ne začne pred marcem, konča se pa z zimskimi meseci in prvo zmrzaljo. April je bil denimo letos prav posebno moker (v močnem dežju vožnja odpade), poletni meseci pa tako peklensko vroči, da ti tudi lahka poletna oprema ne pomaga, da se ne bi pod čelado in v plastiki med gumijastimi ščitniki skuhal. Če opraviš še praktični del, dobiš vozniški izpit za največ dve leti – v tem času moraš namreč obvezno opraviti še usposabljanje na tečaju varne vožnje AMZS. Po vsem tem pa se šele začne pravi pouk: širna cesta in svoboda gibanja.

Ni komentarjev:

Objavite komentar