sobota, 12. julij 2025

Vaja dela goljufa

Slovenija je v marsičem posebna med evropskimi državami in tudi usposabljanje voznikov motocikla ni izjema. V večini drugih držav poznajo institucijo »vadbene vožnje«, pri kateri lahko kandidat za voznika motorja tako ali drugače vadi vožnjo tudi po končanem usposabljanju z inštruktorjem, a še pred opravljanjem praktičnega dela izpita (na katerega je treba tako ali drugače pač počakati). V mnogih državah so pri tem določene omejitve ali zapovedi, na primer vožnja s šolsko oznako »L« kot pri avtošoli ali začasna prepoved vožnje na avtocestah in hitrih cestah; vendar podobnega načina, kot je »vožnja s spremljevalcem« v primeru avtomobila pri usposabljanju za vožnjo motorja v Sloveniji pač ni. To pomeni, da po koncu 20 ur obveznega usposabljanja preprosto čakaš na glavni izpit (kar leta 2025 lahko traja dva ali tri mesece), v tem času pa ne moreš in ne smeš početi ničesar, razen živčno pričakovati, da boš izgubil občutek za upravljanje motorja – sklopka, plin, zavore, prestave, teža vozila – in počasi pozabil vse, kar si se naučil v avtošoli. Je uspešnost izpita, ko ga končno dočakaš, statistično temu primerna?

Sistem tako dobesedno prisili človeka, da se učenja loti nezakonito – da torej za vajo vozi motor tudi pred uradnim opravljanjem izpita (če seveda ima vozilo na voljo), bodisi po cesti ali po parkirišču za blokom (ob zgodnjih jutranjih urah v nedeljo) ali kakorkoli drugače, samo da ohranja svež mišični spomin in zmožnosti za upravljanje z motociklom. Ultimativna ironija je potemtakem ta, da moraš kršiti zakon, če želiš z vajo postati bolj zanesljiv in varen voznik. Seveda imaš – vsaj teoretično – pravico prositi za vožnjo z inštruktorjem, a te bo vsaka dodatna ura leta 2025 stala ne tako skromnih 50 evrov (več ali manj), ki si jih bosta pohlepno razdelili avtošola in država. Jasno je, da ta razlika obstaja zaradi varnosti kandidata, saj je tveganje pri samostojni vožnji z motorjem bistveno večje; toda ali ni res, da tudi pri uradni vožnji v avtošoli z inštruktorjem slednji ne more vozniku motocikla kaj prida pomagati v konkretni situaciji, razen da na daljavo daje napotke po radijski komunikaciji? Kdo se torej tukaj spreneveda?

Ni komentarjev:

Objavite komentar